Karmienie wcześniaka po wypisie – trudności i wyzwania nie tylko terapeutyczne
DATA: 02.03.2024
DLA KOGO: logopedów, neurologopedów, fizjoterapeutów, pedagogów, wszystkich pracujących z wcześniakami
MIEJSCE: FIZJOMED ACADEMY, Kraków
ILOŚĆ MIEJSC: ograniczona
CZAS TRWANIA: 7 godzin
KOSZT: 900 zł
PROWADZĄCA: Marta Karwot-Pięta – neurologopeda, współautorka szkolenia „Karmienie wcześniaka na oddziale neonatologicznym” oraz „Karmienie i pielęgnacja dziecka urodzonego przedwcześnie na OION – warsztat praktyczny”, doświadczona wykładowczyni ale przede wszystkim wieloletni praktyk na oddziale OION i w prywatnym gabinecie.
Wielu z terapeutów pracujących z wcześniakiem po wypisie doświadcza trudności w dokonaniu diagnozy i zaplanowaniu terapii w zakresie możliwości oralnych dziecka. Wcześniaki to pacjenci wymykający się standardowym metodom diagnostycznym a i podczas terapii niejednokrotnie potrafią zaskoczyć.
Potrzeba niezwykłej wnikliwości i jednocześnie elastyczności, aby dopasować się do często zmieniających się zachowań dziecka, zmian napięcia mięśniowego, przenikających się niejednoznacznych objawów.
Szkolenie „Karmienie wcześniaka po wypisie – trudności i wyzwania nie tylko terapeutyczne” ma na celu zwrócenie uwagi osób pracujących z dziećmi urodzonymi przedwcześnie na indywidualne uwarunkowania noworodków, niemowląt wpływające na problemy/trudności w przyjmowaniu pokarmów.
Zagadnienia:
Dziecko urodzone przedwcześnie na oddziale – czynniki środowiskowe determinujące trudności w przyjmowaniu pokarmów.
- Specyfika budowy twarzoczaszki wcześniaka.
- Uwarunkowania sensomotoryczne zaburzające proces karmienia.
- Trudności w karmieniu dziecka po wypisie z OION i możliwości oddziaływań terapeutycznych.
- Wcześniak niejedno ma imię – rożne oblicza trudności w karmieniu determinowane odmiennym obrazem klinicznym dziecka.
Podczas kursu uczestnicy będą mieli okazję m.in. do poznania metod diagnozowania i oceny wcześniaka, technik karmienia dostosowanych do gotowości dziecka, akcesoriów przydatnych do wspierania procesu karmienia, przykładów współpracy z innymi specjalistami w celu osiągania sukcesów terapeutycznych.
W programie szkolenia:
- Diagnoza funkcji prymarnych wcześniaka (oddech, pobieranie pokarmu), oceny „odmiennych” warunków anatomicznych i ich wpływu na wspomniane funkcje.
- Trudności w przyjmowaniu pokarmów jakie może zaprezentować wcześniak. Jak sobie z nimi poradzić.
- Akcesoria do karmienia – kiedy i jakie zaproponować.
- Co robić w sytuacjach, gdy wcześniak odmawia przyjmowania pokarmów, nie toleruje zróżnicowanej konsystencji, krztusi się podczas jedzenia z butelki, je małe ilości, wymiotuje po karmieniu.
- Kiedy musimy odstąpić od karmienia doustnego, a kiedy rozpocząć terapię karmienia, jeśli dziecko ma gastrostomię lub sondę. Co możemy zrobić dla utrzymania kompetencji oralnych dziecka, jeśli nie może ono przyjmować pokarmu drogą doustną?
- Zależności między oddychaniem a przyjmowaniem pokarmów. W jaki sposób te obie sprawności wpływają na siebie i determinują rozwój twarzoczaszki.
- Jak ważny jest prawidłowy odbiór bodźców sensorycznych, aby zorganizować się motorycznie podczas przyjmowania pokarmów.
Podczas kursu zapewniamy:
- materiały szkoleniowe,
- przerwy kawowe, przekąski, napoje,
- lunch,
- bezpłatny parking.