PROWADZĄCY:
Małgorzata Karga
Certyfikowany Instruktor Integracji SensoryczneJoanna Kupczak
Fizjoterapeutka neonatologiczna, terapeuta NDT BobathMarta Karwot-Pięta
Neurologopeda - WykładowcaMałgorzata Hwang
Terapeuta integracji sensorycznejAdres
Kraków Pokaż mapęWcześniak: od narodzin po przedszkole – terapia i rozwój zmysłowy
DATA: 25-26.11.2023
DLA KOGO: neurologopedzi, logopedzi, fizjoterapeuci, pedagodzy, pedagodzy specjalni, nauczyciele, nauczyciele wspomagający, terapeuci SI, pediatrzy, psychologowie, nauczyciele żłobkowi
MIEJSCE: FIZJOMED ACADEMY, Kraków
ILOŚĆ MIEJSC: ograniczona
CZAS TRWANIA: 2 dni
CENA: 1200 zł
WPISOWE: 500 zł/os płatne przy aplikowaniu na kurs (wpisowe nie podlega zwrotowi w przypadku rezygnacji z kursu).
Autorskie szkolenie „Wcześniak: od narodzin po przedszkole – terapia i rozwój zmysłowy” zostało opracowane na podstawie wieloletniego doświadczenia specjalistek pracujących z dziećmi urodzonymi przedwcześnie. W listopadzie 2023 zostanie po raz pierwszy zaprezentowane w Fizjomed Academy.
Swoją wiedzą z uczestnikami będzie dzieliła się:
- Marta Karwot-Pięta – neurologopedka, terapeutka karmienia, wykładowczyni. Współautorka szkoleń: „Karmienie wcześniaka na oddziale neonatologicznym”, „Karmienie wcześniaka na oddziale neonatologicznym – warsztat praktyczny” oraz autorka szkolenia „Karmienie wcześniaka po wypisie – trudności i wyzwania nie tylko terapeutyczne”. Więcej o prowadzącej – Tu.
- Joanna Kupczak – fizjoterapeutka neonatologiczna, terapeutka NDT-Bobath. Współautorka szkoleń: „Karmienie wcześniaka na oddziale neonatologicznym”, „Karmienie wcześniaka na oddziale neonatologicznym – warsztat praktyczny”. Więcej o prowadzącej – TU.
- Małgorzata Karga* – Certyfikowany Instruktor Integracji Sensorycznej. Autorka holistycznej koncepcji profilaktyki i terapii symptomów sensorycznych SensiMotor®, fizjoterapeutka NDT-Bobath Baby/Advanced, specjalistka treningów słuchowych (SSP Porgesa, Tomatis, Therapeutic Listening, TLP, iLs), terapeutka Sensomotorycznej Terapii Widzenia STW, VIT, DIR Floortime, Clinical Trauma Professional. Autorka szkolenia „Wrażliwe niemowlę a symptomy sensoryczne SensiBaby™”. Prowadzi profil na Facebook’u – Wrażliwe.pl Małgorzata Karga (*możliwy wykład online).
- Małgorzata Hwang – terapeutka integracji sensorycznej. Wykładowczyni m.in. w Krakowskim Instytucie Rozwoju Edukacji, gdzie prowadzi zajęcia na podyplomowych studiach z zakresu integracji sensorycznej, na uczelniach wyższych w zakresie integracji sensorycznej oraz wczesnego wspomagania rozwoju, a także warsztaty związane ze świadomością ciała i integracją zmysłowo-ruchową. Więcej o prowadzącej – TU.
Udział w 2-dniowym szkoleniu to niepowtarzalna okazja, by przyjrzeć się rozwojowi dziecka urodzonego przedwcześnie w nieco szerszej perspektywie. Szkolenie „Wcześniak: od narodzin po przedszkole – terapia i rozwój zmysłowy” obejmuje pierwsze kilka lat życia wcześniaka, od dnia narodzin aż do czasu szkolnego.
Program szkolenia obejmuje 3 bloki tematyczne.
Podczas panelu otwierającego szkolenie „WCZEŚNIAK PRZYCHODZI NA ŚWIAT”, Marta Karwot-Pięta oraz Joanna Kupczak, będą starały się odpowiedzieć na pytania:
- Czy możemy minimalizować negatywny wpływ środowiska na OION?
- Jak manifestują się trudności sensoryczne u dziecka urodzonego przedwcześnie zarówno na oddziale jak i po wypisie?
Małgorzata Karga z kolei skupi się na tym, co dzieje się z wcześniakiem, gdy wychodzi do domu. Podczas panelu „WCZEŚNIAK WYCHODZI DO DOMU” spróbuje odpowiedzieć na pytania:
- Jakie czynniki, mogą wpływać / powodować na trudności w rozwoju sensomotorycznym dzieci urodzonych przedwcześnie?
- Dlaczego mówimy o „specyfice” rozwoju wcześniaków?
- Kiedy nietypowy rozwój staje się normą, a kiedy jest potrzebna terapia?
- Czy terapia może być traumatyczna dla dziecka?
Drugi dzień szkolenia, w całości poświęcony będzie panelowi „WCZEŚNIAK IDZIE DO PRZEDSZKOLA”, który poprowadzi Małgorzata Hwang. Będzie on zwieńczeniem dwóch poprzednich paneli. Z doświadczenia prowadzącej, ale i też jej przedmówczyń wynika, że wiele osób myśląc o wcześniaku, wizualizuje go jako małą istotę. Skojarzenie wcześniaka, odnosi się do noworodka i wieku niemowlęcego. Często fakt bycia wcześniakiem jest pomijany, zapominany na późniejszych etapach rozwoju dziecka. Tymczasem, wcześniakiem jest się przez całe życie. Prowadząca, będzie starała się zwrócić uwagę m.in. na zagadnienia:
- Co powinno zaniepokoić w rozwoju wcześniaka?
- Dlaczego terapeuci (np.: logopedzi, fizjoterapeuci) pracujący z dzieckiem powinni mieć wiedzę z zakresu integracji sensorycznej?
- Z czym zostaje wcześniak? Skutki wcześniactwa w późniejszych okresach rozwojowych.
To tylko część pytań, która zostanie omówiona. Z doświadczenia wiemy, że szkolenia stacjonarne, to spotkania owocne w dyskusje, rządzące się własną dynamiką. Wierzymy, że podczas tego szkolenia pojawią się liczne pytania od uczestników, które „wymkną” się spod ram programu, ale otworzą przestrzeń do zgłębiania zagadnień.
Autorki szkolenia są na to gotowe, gdyż na co dzień w swoich praktykach zawodowych często pracują z dziećmi „wymykającymi się” standardowym ocenom.
Co oprócz tego łączy wszystkie prelegentki? Ogrom wiedzy, doświadczenie praktyczne, ciągła chęć zdobywania nowej wiedzy, ale także niestandardowe podejście, niekonwencjonalne rozwiązania dla zapewnienia komfortu i jak najlepszych efektów terapii ich małych pacjentów.
PROGRAM SZKOLENIA
25.11 – DZIEŃ 1
PANEL 1 – WCZEŚNIAK PRZYCHODZI NA ŚWIAT
9.00-11.00 – Joanna Kupczak
Wpływ środowiska OION na funkcjonowanie sensomotoryczne wcześniaka na oddziale.
Strategie terapeutyczne w zakresie pozycjonowania, kangurowania, wspierania wentylacji.
Ochrona słuchu i wzroku.
11.30-13.30 – Marta Karwot- Pięta
Traumatyzacja kompleksu ustno-twarzowego i nieprawidłowy rozwój twarzoczaszki dziecka na OION. Wspieranie procesu przyjmowania pokarmów i oddychania.
Ochrona dotyku i smaku.
PANEL 2 – WCZEŚNIAK WYCHODZI DO DOMU
14.30-15.00 – Małgorzata Karga
Wyzwania wokół samoregulacji wcześniaka z perspektywy poliwagalnej.
Trauma terapeutyczna oczami wcześniaka.
15.30-17.00 – Małgorzata Karga
Zasady wczesnej stymulacji sensomotorycznej zorientowanej na traumę wg koncepcji SensiMotor®. Wieloaspektowe wykorzystanie the Safe and Sound Protocol Porgesa (SSP) w procesie interdyscyplinarnego wsparcia wcześniaka.
26.11 – DZIEŃ
PANEL 3 – WCZEŚNIAK IDZIE DO PRZEDSZKOLA
9.00-11.00 – Małgorzata Hwang
Wczesne objawy zaburzeń przetwarzania zmysłów i ich znaczenie dla rozwoju dziecka.
11.30-13.30 – Małgorzata Hwang
Charakterystyka funkcjonowania wcześniaka a symptomy autyzmu
14.30- 16.30 – Małgorzata Hwang
Skutki wcześniactwa w późniejszych okresach rozwojowych. Wiek przedszkolny i szkolny.
Podczas kursu zapewniamy:
- materiały szkoleniowe,
- przerwy kawowe, przekąski, napoje,
- lunch,
- bezpłatny parking.