PROWADZĄCY:
Małgorzata Tchurz
Psychotraumatolog, pedagogAdres
Kraków Pokaż mapęKategorie
NeurologopediaTrudności w jedzeniu z perspektywy potencjalnie traumatycznego doświadczenia. Rola podejścia opartego na relacjach.
TERMIN: 4-5.10.2024
DLA KOGO: Neurologopedzi, logopedzi, fizjoterapeuci, terapeuci zajęciowi, pielęgniarki, psycholodzy
MIEJSCE: Kraków
LICZBA: ograniczona
CZAS TRWANIA:
- piątek 10:00-16:15
- sobota 10:00-14:30/15:00
CENA: 980/os
WPISOWE: 400zł/os.płatne przy aplikowaniu na kurs (wpisowe nie podlega zwrotowi w przypadku rezygnacji z kursu)
PROWADZĄCY: Małgorzata Tchurz, Psychotraumatolog, CEO
OPIS KURSU :
Szkolenie, powstało na bazie doświadczeń w pracy z dziećmi i rodzicami z trudnościami w jedzeniu.
Szkolenie nie da uczestnikom gotowych rozwiązań, protokołów, schematów postepowań, czy niezawodnych narzędzi.
Szkolenie pozwala popatrzeć na trudności jedzeniowe z perspektywy traumy, neurobiologii, relacji i modelu psychoterapii IFS (Internal Family Systems).
Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzą się czym jest trauma w kontekście mechanizmów neurofizjologicznych oraz relacji.
Poznają naturalny proces nauki jedzenia i tego, jaką rolę odgrywa w nim stres oraz wspierająca relacji z opiekunem. Dowiedzą się, jak trudności w jedzeniu mogą być potencjalnie traumatycznym doświadczeniem zapętlającym dziecko, rodzica w reakcjach na stres i niebezpieczeństwo.
Dla Kogo:
Jeśli jesteś specjalistą, który:
- Pracuje z dzieckiem z trudnościami z jedzeniu w jakimkolwiek obszarze, ale chciałby lepiej zrozumieć, jego reakcje.
- Czuje potrzebę szerszego popatrzenia na wyzwania i potrzeby dziecka i rodzica z trudnościami w jedzeniu, zrozumienia ich i dopasowania do nich swoich działań
- Chce pracować w podejściu relacyjnym, uważnym na potencjalną traumę.
- Daje rodzinie zalecenia, stawia wyzwania, motywuje, ale czuje, że to nie wystarcza
- Chce pomagać dziecku/rodzicowi pokonać wyzwania w jedzeniu jednocześnie okazując szacunek do jego tempa nauki i potrzeb
- Chce dowiedzieć się, jak trauma wiąże się z trudnościami w jedzeniu
- Chce poznać mechanizm neurocepcji i jego wpływ na relację z jedzeniem
- Chce pogłębić wiedzę na temat neurofizjologicznej reakcji na bezpieczeństwo i zagrożenie również w kontekście nauki jedzenia
- Chce zdobyć podstawowe informacje o tym, jak perspektywa traumy może zmieniać sposób pracy z dzieckiem i rodzicem
- Chce dowiedzieć się, jakie jest ryzyko retraumatyzacji w pracy z dzieckiem i jak go unikać
- Potrzebuje upewnić się, że w pracy z rodzinami z trudnościami w jedzeniu najważniejszy jest terapeuta, jego świadomość, zasoby i umiejętność nawiązywania bezpiecznej relacji, a nie techniki czy metody
Program szkolenia:
- Jak działa trauma
- Neurocepcja, czyli instynktowny mechanizm wykrywający bezpieczeństwo i zagrożenie
- Etapy reakcji na stres
- Kłopotliwa neurocepcji i jej wpływ na relacje z jedzeniem
- Układ nerwowy w warunkach bezpieczeństwa i stresu
- Mózg trójdzielny, Teoria poliwagalna
- Układ libiczny kształtowany przez doświadczenia: organizacja wokół stresu i porzucenia czy ekploracji i współpracy
- Neuroficjologia traumy: nadaktywność “Wykrywacza zagrożeń” i “Wieży obserwacyjnej”
- Doświadczenie bezpiecznego niebezpieczeństwa w nauce jedzenia, jako podstawa kształtowania bezpiecznej, wspierającej relacji z jedzeniem, sobą i opiekunem
- Doświadczenia dziecka z jedzeniem w kontekście relacji z opiekunem
- Potencjalne traumatyczne doświadczenia w nauce jedzenia czyli przerwanie cyklu “Bezpieczne niebezpieczeństwo” i wpływ na:
- Relacje z jedzeniem
- Relacje z własnym głodem
- Zachowania jedzeniowe
- Terapeuta poinformowany o traumie – wpływ koncepcji potencjalnej traumy na pracę z dzieckiem z trudnościami w jedzeniu
- Świadomość traumy i jej wpływ na pracę z rodziną
- Fundamenty pracy terapeuty
- Praca uwzględniająca potencjalnie traumatyczne doświadczenia
- Analiza przypadku
Metody:
- Prezentacja
- Mini-wykład
- Ćwiczenia i doświadczenia
- Analiza doświadczeń
- Dyskusja