Terapia manualna w zaburzeniach artykulacyjnych – podejście interdyscyplinarne.
DATA: 26-27.10.2024*
DLA KOGO:
- studenci logopedii
- osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
- terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o anatomię, fizjologię i biomechanikę ludzkiego ciała
- terapeuci, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne i szersze, bardziej holistyczne spojrzenie na problemy pacjentów
- dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedza na temat problemów logopedycznych i budować zespoły terapeutyczne
MIEJSCE: Kraków (siedziba organizatora lub inne miejsce wyznaczone na terenie Krakowa).
ILOŚĆ MIEJSC: ograniczona
CZAS TRWANIA: 2 dni , sobota: 10.00-18.00, niedziela- 9.00-13.00:
CENA: 1000 zł/os.
WPISOWE: 500 zł/os. płatne przy aplikowaniu na kurs (wpisowe nie podlega zwrotowi w przypadku rezygnacji z kursu).
PROWADZĄCA: Klara Francuz-Matwiejczyk
ZALETY SZKOLENIA:
- Język i terminologia znana logopedom
- Prowadzenie przez fizjoterapeutę i logopedę- osobę, która zna specyfikę pracy logopedy i fizjoterapeuty.
- Zaprezentowanie fizjoterapeutycznego spojrzenia w zaburzeniach logopedycznych
- Diagnostyka i techniki, które są dopasowane do potrzeb logopedów
- Nauka jak budować efektywny zespół fizjoterapeuta- logopeda
- Poznanie mniej znanych manualnych metod pracy z pacjentem, które mogą przyspieszyć lub dopełnić proces terapeutyczny
PROGRAM:
Dyslalia okiem fizjoterapeuty
- a) Część teoretyczna:
- Wywiad – jako rozbudowana forma diagnozowania i szczegółowe poznanie historii pacjenta.
- Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy.
- Dlaczego występuje i czym może być spowodowana nieprawidłowa artykulacja? – nawiązanie do ciąży, porodu, pielęgnacji i rozwoju dziecka.
- Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca poszczególnych struktur anatomicznych -niezbędny zakres anatomii i fizjologii dla logopedy.
- b) Część praktyczna:
- Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej – ważne punkty w obserwacji holistycznej pacjenta.
- Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych potrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi, struktur kostnych.
- Jak obserwować ciało pacjenta?
- a) Część teoretyczna
- Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta.
- Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele.
- Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne.
- Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców?
- Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta.
- Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała.
- b) Część praktyczna
- Ocena postawy ciała.
- Ocena napięcia mięśniowego.
- Zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w ciele pacjenta.
- Praca manualna nad torem oddechowym.
- Terapia manualna- jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?
- a) Część teoretyczna
- Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie.
- Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupa- etiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny.
- Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru.
- Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia.
- Współpraca z fizjoterapeutą- jak się komunikować, w jakim obszarze może wspomóc terapię logopedyczną, jak stworzyć efektywny zespół terapeutyczny?
- b) Część praktyczna
- Badanie wybranych struktur oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.
* Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania kursu w przypadku, gdy nie uzbiera się minimalna do zrealizowania szkolenia grupa uczestników, o czym poinformuje do 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia kursu. W przypadku odwołania szkolenia wpłacone pieniądze zostaną zwrócone.