Opóźniony rozwój mowy – kreatywne podejście do terapii

Opóźniony rozwój mowy – kreatywne podejście do terapii

25 lutego 2023 roku, po raz pierwszy w Fizjomed Academy autorskie szkolenie „Opóźniony rozwój mowy. Kreatywne postępowanie logopedyczne” poprowadziła Agata Gładowicz-Bojarska – neurologopeda, terapeuta SI.

Agata Gładowicz-Bojarska oprócz prowadzenia terapii dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, jest również wykładowczynią na podyplomowych studiach logopedycznych i neurologopedycznych. Jest także autorką narzędzi Werbogesty, które wspierają pracę specjalistów w gabinetach logopedycznych i neurologopedycznych w pracy z dziećmi z niedokształceniem mowy o typie afazji w nabywaniu i rozumieniu słów.

Podczas jednodniowego szkolenia, uczestnicy mieli możliwość zgłębienia tematu opóźnionego rozwoju mowy. Prowadząca przypomniała czym charakteryzuje się ORM (opóźniony rozwój mowy), jaki wpływ psychologiczny, pedagogiczny a także społeczny ma na rozwój dziecka. Omówione zostały różne przypadki dzieci z problemem opóźnionego rozwoju mowy, również w kontekście zaburzeń integracji sensorycznej.

Głównym założeniem szkolenia, było zaznajomienie uczestników z technikami prowadzenia terapii dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy. Prowadząca – Agata Gładowicz-Bojarska, podczas części praktycznej starała się przybliżyć różne podejścia do małych pacjentów, w zależności od stopnia zaburzenia mowy –  języka i komunikacji (ORM, ASD, niedokształcenie mowy o typie afazji).

Wielokrotnie podkreślała, jak ważne jest indywidualne podejście do małego pacjenta. Praca z najmłodszymi jest wdzięczna, ale także wymagająca, gdyż wymaga od terapeuty zbudowania zaufania, nawiązania kontaktu, by dziecko wpuściło go do swojego świata. Niejednokrotnie ten etap wymaga czasu i wyjścia poza schematy. Agata Gładowicz-Bojarska zachęcała uczestniczących logopedów i neurologopedów do kreatywnego podejścia do terapii.

Podzieliła się swoimi doświadczeniami z pracy, przedstawiła propozycje zabaw i ćwiczeń, które mogą urozmaicić terapię, zwróciła uwagę na działania, które mogą wspomóc budowanie relacji na linii terapeuta-pacjent. W terapii małych pacjentów, oprócz sztabu specjalistów znaczącą rolę odgrywają rodzice. Współpraca pomiędzy terapeutą – rodzicem jest niezwykle ważna w całym procesie terapeutycznym. Tylko dzięki zaangażowaniu wszystkich stron, indywidualnemu podejściu, odpowiedniej diagnozie i dobieraniu odpowiednich środków do możliwości dziecka proces terapeutyczny może zakończyć się powodzeniem.

Opinie uczestników szkolenia:

„Mnóstwo praktyki, charyzma prowadzącej!”

„Został wyczerpany temat, który mnie interesował.”

„Dowiedziałam się o pomocnych i kreatywnych zabawach, prostych z realizacją, które można wielokrotnie wykorzystać w terapii.”

„Merytorycznie, dużo praktyki.”

„Wiele praktycznych rozwiązań. Świetna powtórka teorii.”

„Duża ilość praktycznej wiedzy podanej w przystępny sposób, ogromna otwartość prowadzącej i dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.”

„Dużo praktyki, filmów, aktywność prowadzącej.”