Podsumowanie szkolenia karmienie wcześniaka

Podsumowanie szkolenia karmienie wcześniaka

„Umiejętność karmienia znajduje swoje odzwierciedlenie w zdolności wcześniaka do koordynowania ssania, połykania i oddychania, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego pożywienia dla wzrostu, utrzymaniu regulacji fizjologicznej i pozostaniu zaangażowanym w proces karmienia.” – (Thoyre, 2003).

09 kwietnia po raz czwarty odbyło się szkolenie „Karmienie wcześniaka na oddziale neonatologicznym”, które opracowała Marta Karwot-Pięta (neurologopeda, wykładowca, twórczyni koncepcji Fizjomed Eat) oraz Joanna Kupczak (fizjoterapeutka neonatologiczna, terapeuta NDT-Bobath).

Program szkolenia został stworzony na bazie wieloletniego doświadczenia w pracy na oddziale neonatologicznym, gdzie neurologopeda i fizjoterapeuta neonatologiczny są jednymi z pierwszych towarzyszy dzieci urodzonych przedwcześnie. Dzięki praktyce, doświadczeniu we wspieraniu rozwoju wcześniaków prowadzące mogły podzielić się bezcennymi informacjami o kolejnych krokach, które są istotne we wspomaganiu rozwoju oralnego.

Ważne było zwrócenie uwagi na zależność sposobu wentylacji dziecka – wsparcia oddechu w pierwszych dniach, tygodniach życia i jego wpływu na późniejsze karmienie. Poruszone zostały zagadnienia dotyczące pozycjonowania wcześniaka do karmienia, oceny gotowości do przyjmowania pokarmu drogą doustną, wspomagania wcześniaka w przyjmowaniu pokarmów, a także planowania strategii terapeutycznych.  

Szkolenie skierowane było do specjalistów neurologopedii, logopedii, fizjoterapii, a także lekarzy, położnych i pielęgniarek, którzy w swojej codziennej pracy wspierają, opiekują się dziećmi urodzonymi przedwcześnie. Wśród uczestników znalazły się jednak osoby, które nie pracują z wcześniakami na oddziale intensywnej terapii, ale na późniejszym etapie ich rozwoju.

Szkolenie pozwoliło im na poznanie zależności pomiędzy rozwojem poszczególnych układów, szczególnie układu oddechowego, który w zależności od doświadczeń dziecka z intensywnej terapii może skutkować problemami w przyjmowaniu pokarmów w przyszłości. Dzieci urodzone przedwcześnie zawsze niosą ze sobą swoją, indywidualną historię. Ważne jest jej odkrycie i połączenie faktów, by jeszcze lepiej pomagać.

Opinie naszych kursantów:

  • „Teraz lepiej rozumiem co mi chcą „powiedzieć” wcześniaki pojawiające się w gabinecie. Dziękuję.”
  • „Szkolenie rozwiało wątpliwości do co przystąpienia do karmienia i poprawiania karmienia wcześniaków.”
  • „Cieszę się, że poznałam prowadzące, które mają bliskie mi podejście.”
  • „Dziękuję za podzielenie się holistycznym podejściem do małego pacjenta, strategiami, planowaniem terapii, tworzeniem bezpiecznych warunków do właściwego oddychania, przyjmowania pokarmów czy rozwoju fizjologicznego wcześniaka.”
  • „Konkretne rozwiązania terapeutyczne.”
  • „Szkolenie konkret, ze względu na merytorykę, prawdę, podanie rozwiązań, nowego spojrzenia.”
  • „Szkolenie upewniło mnie w moich działaniach, dużo praktycznej wiedzy.”

Relacja fotograficzna: